-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48713 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

دليل برتر بودن قرآن بر كتابهاي آسماني قبل چيست؟

علت مهمتر و بهتر بودن قرآن اين است كه: 1. متون گزارشي (عهد عتيق و جديد) وحي نيستند; بلكه گزارش اشخاص مختلف از جريان نبوت و رسالت انبيا هستند; (گزارشگران عهد عتيق، ناشناخته; امّا عهد جديد مشخص هستند). امّا قرآن وحي و حتي الفاظ آن هم از جانب خداوند است.

2. در تورات و انجيل (به ويژه انجيل) اصول سطحي مسيحيت و ابهامهاي لفظي تثليث و خدا و... وجود دارد كه خودستيزند و عقل، قاطعانه برخلاف آن و به استحاله آن حكم ميكند; امّا قرآن چون عربي مبين است; ابهامي ندارد و با اضمار و اشاره همراه نيست; لذا فهم الفاظ آن ممكن است.

3. كتابهاي پيامبران گذشته، معجزه نبوده است; امّا قرآن، معجزه، و اعجاز آن از دو جنبه است: جنبه لفظي و جنبه معنوي. لفظي، يعني از جنبه هنر و زيبايي، و معنوي يعني از جنبه علمي و فكري.

جنبه لفظي: هر كس سخنشناس است و اندكي با زبان قرآن آشنايي دارد، تصديق ميكند كه قرآن از جنبه فصاحت و بلاغت و زيبايي سخن، بينظير است سبك قرآني، جاذبيت و ظرافت شعر، آزادي مطلق نثر، لطافت حسن و سجع را داراست. بيآنكه در تنگناي قافيه و وزن دچار گردد يا پراكندهگويي كند همين امر ماية حيرت سخندانان عرب گرديد و خود را در مقابل سخني يافتند كه شگفتآفرين است و در عين غرابت و تازگي، جاذبيت و ظرافت خاصي دارد كه در هيچ يك از انواع كلام متعارف آنان يافت نميشود.(علوم قرآني، آيتالله معرفت، ص 379، مؤسسه التمهيد.)

جنبه معنوي: با ملاحظة منطق قرآن در معاد و انبياي گذشته و يا منطق قرآن در فلسفة تاريخ و مباحث الهيات، متوجه خواهيم شد كه قرآن، رسالتش را ـ كه همان هدايت مردم باشد ـ به خوبي ايفا كرده است. قرآن، وجوه ديگري از اعجاز، مثل اخبار از غيب، پيشبينيهاي غيبي، هماهنگ بودن و اختلاف نداشتن و... دارد كه هر كدام بحث مفصلي را ميطلبد.(آشنايي با قرآن، مرتضي مطهري، ج 2، ص 155 ـ 173، انتشارات صدرا.)

4. گرچه انبيا و رسولان در اخذ و حفظ و ابلاغ وحي به زبان و عمل معصومند، ولي تنها كتاب آسماني كه حتي بعد از ابلاغ از تحريف مصون مانده، قرآن كريم است. خداوند متعال هم بر تحريفناپذيري قرآن صحّه گذاشته است; إنّا نحن نزّلنا الذّكر و إنّا له لحَفظون(حجر، 9)

5. سند قرآن متواتر است و به تواتر به ما رسيده; امّا تورات سندش خبر واحد است. بعد از اينكه تورات سوخت، شخصي به نام عزرأ بعد از چندين سال به نوشتن تورات ـ طبق آنچه در ذهن اشخاص بود ـ اقدام كرد. انجيل هم از نظر سند، خبر واحد است; از اين رو الان چهار انجيل معتبر داريم كه سال نوشتن هر يكي از آنها با ديگري متفاوت است و اختلافاتي با همديگر دارند.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 11، ص 46، نشر جامعه مدرسين.)

6. در عصر حاضر، گروهي از محققان به فكر افتادهاند كه مندرجات عهدين را با عقايد بوداييان و برهماييان مقايسه كرده، ريشههاي محتويات اين كتابها را در ميان عقايد آنان جستجو كنند. قابل ملاحظه است كه بسياري از معارف انجيل و تورات (خداي پسر، خداي پدر، خداي مادر با همسر) با خرافات بوداييان و برهماييان تطبيق ميكند.(تفسير نمونه، ج 7، ص 364.)

7. تورات، داراي احكامي مثل حد جاري كردن بر حيوانات است كه عقل آنها را نميپذيرد; مثلاً اگر گاوي، مرد يا زني را شاخ زد و آنها را كشت، گاو سنگسار ميشود و گوشتش قابل خوردن نيست. بعضي از احكام تورات بسيار سخت است به گونهاي كه انسان از آنها نفرت دارد; مثل اينكه اگر كسي مردهاي را مس كند، يا وارد خيمهاي شود كه ميت در آنجا قرار دارد، به مدت هفت روز نجس است; اما معارف و احكام قرآن با جامعيت و داشتن معارف الهي، اخلاقي و احكام تشريعي با فطرت سليم و عقل انسانها تا ابد موافق است.(التمهيد، آيةالله محمدهادي معرفت، ج 6، ص 311، انتشارات جامعه مدرسين.) و به خاطر همين جامعيتش، سلسلة نبوت، با پيامبراكرمخاتمه يافت و اهميت قرآن ناشي از معجزه بودن او براي خاتم پيامبران است در حالي كه اين خصوصيت نه در پيامبران قبل بود و نه در كتب آنها يافت ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.